13 Juli, reis naar Rome
Om 08.00 ging de wekker, en na ingepakt te hebben en te hebben gedochet zaten we na de 20 durende wandeling in bus 83 naar Eze sur Mer. Onze trein van 11.01 was heel erg druk, zo druk dat we er maar net in paste! Het waren vier dubbeldeks wagons, volgeladen met touristen met bestemming Monaco, want daar ging bijna iedereen er uit. Om 11.30 arriveerde we in de Italiaanse grensplaats Ventimiglia waar we ongeveer 20 minuten hadden om wat eten te kopen. Gek genoeg lukte dit net aan! Het was ook hier goed druk.
Om 11.50 vertrok onze regionale trein naar Genova Brignole. De natuur was ook hier prachtig, alleen reden we een heel groot deel van de reis door lange tunnels. De regionale trein zat ook niet super vond ik, de stoelen waren een beetje te hard voor een 3,5 uur durende treinrit.
Het was inmiddels 15.17 toen we aankwamen in Genova Brignole. Meteen bij aankomst hebben we de Eurostar City naar Rome van 17.00 gereserveerd, waar gelukkig nog plek was voor twee personen. In de tussentijd hadden we nog ruim de tijd om te lunchen. Om precies 17.00 vertrok de uit 12 rijtuigen bestaande trein naar Roma Termini. Jammer genoeg bestond ons uitzicht in het eerste deel van de rit tot Livorno uit de binnenkant van de vele tunnels waar we doorheen reden. Wat we zagen van de buitenwereld was wel heel erg mooi. Na livorno werd het landschap net als in Nederland...plat. De trein zat wel heerlijk!
Om 22.00uur kwamen we aan in Roma Termini, de grootste uitdaging was nu om een hotelletje te zoeken, en wel een goedkope. Aan het einde van het perron stond een man die zich voorstelde als Dario, hij had wel een kamertje voor ons voor 45 euro per nacht. Toen we zeker wisten dat dit de prijs was...je weet het maar nooit...zijn we meegelopen naar z'n apartementje op 10 minuten lopen van het station. Voordat we op de 4e verdieping aankwamen moesten we nog in een stalen open lift naar boven. Zo'n ding die je alleen nog maar ziet in hele oude Bond films. Hoewel we Dario nogsteeds voor geen cent vertrouwde hebben we geboekt voor twee nachten.
12 Juli, Nice en Villefranche sur Mer
Om 08.uur ging de wekker alweer. Dat was helemaal niet erg gezien de warmte in de tent door de zon. Na de kledingwas te hebben afgehaald zijn we aan de 20 minuten lange mooie wandeling naar de bus begonnen. Die om 09.25 vertrok van Col D'eze. Eenmaal beneden aangekomen bij het station bleek de eerst volgende trein naar Nice pas om 10.29 te vertrekken. Deze kwam gelukkig optijd aan en zat goed vol.
Om 10.45 kwamen we aan in het mooie Nice waar we een internetcafe hebben gevonden, hier hebben we twee uur kunnen internetten. Om 13.30 waren we weer op het station van Nice, hier wilden we meteen de trein van 13.46 hebben naar Monaco, alleen ging de volgende pas weer om 14.16. De rede was al snel bekend, bijna alle sporen waren bezet met TGV's. Omdat het in de daluren was en er veel TGV's vertrokken en aankwamen op dat tijdstip hebben ze de dienst van 13.46 waarschijnlijk geschrapt. Na eventjes naar de TGV's te hebben gekeken kwamen we op het idee dat het wel leuk was om de volgende dag de TGV van 13.29 naar Geneve te pakken, en om dan via die route Italie in te gaan. Helaas bleek deze al vol te zijn.
Om 14.46 pakte we uiteindelijk onze trein richting Monaco, alleen omdat het al zo laat was en Monaco toch veel te duur is besloten we in Villefranche sur Mer uit te stappen. Hier hebben we heerlijk een paar uurtjes aan het strand gelegen en in ze heldere lichtblauwe middellandse zee gezwommen.
Om 18.53 namen we de trein terug naar Eze sur Mer. De laatste bus (18.16) was toen helaas allang vertrokken. Er zat niks anders op om de wandeltocht naar boven op onze slippers te wagen. Gelukkig vonden we een rechtstreeks pad van Eze sur Mer naar Eze Village. Naruim een uuruur te hebben geklouterd over de rotspaadjes hadden een hoogteverschil van 500 meter overbrugd, nu kwamen we aan in Eze Village, dat bijna boven op de berg ligt. Waar het pad eindigde was een pleintje met twee pizzaria's en een pinautomaat, we konden dus meteen aanschuiven. Het was inmiddels 20.00.
Na een heerlijk maal moesten we nog 45 minuten wandelen naar de Camping, waar we om tien uur aankwamen.
11 Juli, Zwemmen in Eze
Rond een uurtje of 10 werden we de tent uitgezweten door de hete Zuid Franse Zon. Na een Douche en een kledingwas zijn we naar Eze-Village gaan lopen. Een dorpje hoog in de bergen, ongeveer 45 minuutjes lopen, wat gezien het fantastische uitzicht geen straf was. Hier hebben we wat eten gehaald, terug op de Camping hebben we de was opgehangen en zijn we weer begonnen aan de wandeling naar de bushalte. Die ongeveer halverwege de route naar Eze-Village ligt. Deze bus bracht ons naar het Gare De SNCF, dat naast het strand ligt. Inmiddels was het 16:00uur, de zee was heerlijk op temperatuur en helder licht blauw. Als je dook kon je nog een paar meter ver kijken. Er lagen veel grote stenen dus dat was oppassen. Om 18:16 ging de laatste bus terug de bergen in. Naast ons zaten drie meisjes die het waarschijnlijk over ons hadden. Dat was tenminste wat we eruit op konden maken. Na een lekker zelfgekookt maaltje op de camping hebben we nog wat foto's gemaakt van het uitzicht wat je vanaf de camping hebt. Ik schat dat de camping op zo'n 700 meter hoogte ligt, en met de zee voor je neus levert dat een hele mooie plek en foto's op!!
10 Juli, reis naar Nice en Eze
10 Juli.
Na een heerlijke nacht in een echt bed ging om 07:30 de wekker, om 07.50 werd het tijd op op te staan omdat de trein om 08.49 zou vertrekken. Op het station van Narbonne hadden ze niet veel te bieden als ontbijt dus hebben we een croisantje gegeten en een fles water gekocht.
Om 08.49 vertrok de TER naar Marseille Saint Charles, die goed vol zat. Gelukkig waren het twee treinstellen van het type Lighttrain, die overigens wel heerlijk zaten. Ook deze kwaliteit stoelen zal je niet snel terug vinden in Nederland. De reis verliep goed, bij Miramas liepen we wat vertraging op door een goederentrein. Een dergelijk goederen emplacement als in Miramas verbaasde me ook wel heel er. Zo veel sporen, misschien wel meer dan 100 stonden bijna allemaal vol met goederenwagons of treinen. Vooral het laatste deel tussen Miramas en Marseille was prachtig, we reden op een berg en hadden uitzicht over een enorm meer. Om 11.40 kwamen we aan in Marseille Saint Charles, aangezien we een ontzettende honger hadden hebben we eerst wat gegeten op het station.
Om 12.19 vertrok er een TER naar Nice die bijna nergens zou stoppen. Deze trein was opnieuw heel erg relaxed en omdat we in Marseille een stuk naar voren liepen hadden we een groot deel van de rit een prive wagon. Deze treinreis is ongetwijfeld de mooiste die ik ooit heb gemaakt! Vooral het laatste deel tussen Frejus en Nice ging langs de kust, over viaducten en door tunnels. Als je naar rechts keek zag je de heldere blauwe Middellandse zee en aan de linker kant waren de Alpen al een beetje te zien.
Om 15:00uur arriveerde we in Nice, waar we eerst de rugzakken in een kluis hebben gedaan. Nice is misschien wel de leukste stad waar ik tot nogtoe ben geweest. Prachtige versierde gebouwen, mooi weer, een prachtige kust en de bergen waar tussen de stad ligt. Aan de rand van de stad aan de oostkant kan je na een leuke klim genieten van een prachtig uitzicht over Nice en de steden er omheen.
Om 18.46 hebben we de trein naar Eze Bord de Mer gepakt, die overigens een half uur vertraging had en pas om 19.16 vertrok... Om 19.30 kwamen we aan in Eze. Op de kaart leek het maar een klein stukje naar de Moyenne Cornische, de weg waaraan de camping lag. Niets was minder waar, na een uur radeloos zoeken naar de goede route zijn we maar weer naar beneden gegaan via o.a. een 194 treden tellende trap. Er reden wel bussen naar boven, alleen was de laatste (18:16) allang geweest. De enige oplossing was nu om te gaan liften. Meteen de eerste auto stopte, alleen ging de meneer de andere kant op.... Na ongeveer een kwartier stopte er een jongedame met een witte Ford Ka die ons wel naar de camping wilde brengen! Het was een autorit van ruim een half uur, dus lopen was niet mogelijk geweest. Ook lag de camping niet aan de Moyenne Cornische, maar aan de Grand Cornische, weer een weg hoger. Om een uur of elf waren we aan ons avondeten toe en hebben we wat spagetti gegeten, hier na was het tijd voor een bezoekje aan dromenland!
9 Juli, reis naar Narbonne
Omdat we erg moe waren van de vorige dag besloten we lekker uit te slapen tot een uurtje of elf. Na gedouchet te hebben onder 1 enkele straal hebben we alles ingepakt. Om 13:30 hadden we de trein naar Barcelona Sants, waar we om ongeveer 14:05 aankwamen. Om 15:16 ging er een stoptrein naar Cerbere, het Frans-Spaanse grensstation. In de tussentijd hebben we nog wat gedronken in ARS, een soort van afhaalrestaurant op het station. Inmiddels regende het behoorlijk door buiten, we zaten eerste rangs!
De trein zat erg vol, en in de stationnetjes na Barcelona Sants kwamen er alleenmaar meer mensen bij! Aangezien de rugzakken net niet in de bagagerekken boven het raam paste stonden ze gigantisch in de weg. Tot ergernis van een paar Spanjaarden die er zelf geen eens last van hadden omdat ze wel een zitplek hadden. Op een gegeven moment zei ik tegen een man die toch wel heel erg irritand werd en driftig zat te gebaren, dat hij het zelf maar moest proberen. Hij knikte ja, maar deed nee...
Ondertussen passeerde we de Tour de France. Mensen die de Tour hebben gekeken hebben ons treintje zien rijden bij een grote blauwe HSL brug! Vooral het laatste deel bij Portbou en Cerbere was prachtig. Hier komen de Pyreneeen en de zee samen, wat een mooie uitzichten en veel tunnels opleverd. Om precies 18:00 kwamen we aan in Cerbere, waar een aansluitende trein om 18:23 vertrok. Wat me opviel was het grote aantal goederentreinen die hier aankwamen en vertrokken, en vooral het enorme tegen de bergen doodlopende emplacement dat helemaal vol stond.
Om 18:23 vertrok ons stoptreintje naar Narbonne. Dit boemeltje van twee wagons had heerlijke zachte stoelen die je in een Nederlandse intercity geen eens meer aantreft! Om 19:48 arriveerde we in Narbonne en hier besloten we ook een slaapplek te zoeken. Toen we het station uitliepen zagen we een hotel aan de overkant van de straat, waar we meteen in konden checken. Hierna hebben we een heerlijke pizza gegeten, ook tegenover het station, maar dan een straat naast het hotel. Nu konden we heerlijk in een echt bed gaan slapen.
8 Juli, reis naar Barcelona
8 Juli.
De wekker ging om 05:55; want om 07:36 ging de bus naar het Hogesneilheids stationnetje van Segovia. De bus ging optijd en om 07.50 waren we bij het station Segovia-Guiomar, waar een speciale hogesnelheidstrein met 250km/h naar Madrid rijdt. Hier kwamen we nog mensen van de camping tegen die een dagje naar Madrid gingen. Om 08.00 vertrok deze AVE-Avant naar Madrid Chamartin waar hij om 08.25 aankwam. Om 08.30 vertrok er een stoptrein naar Madird Puerta de Atocha, waar onze trein naar Barcelona zou vertrekken. Dit liep allemaal perfect, alleen was het in Atocha wel eventjes zoeken naar de AVE treinen, die een apart gedeelte hadden.
Om 09.30 vertrok de AVE van het type Velaro (hetzelfde type als de ICE's die naar Amsterdam rijden). De reis verliep het eerste stuk goed en onze top lag op 302 km/h, als ik de snelheidsmeter mag geloven! Iets voor Zaragoza kwamen we opeens stil te staan in the middle of nowhere. Er bleek iets defect te zijn.... Een uur en 10 minuten later vertrokken we weer, eerst stapvoets, later weer 300 km/h. Met een uurtje vertraging kwamen we aan in Barcelona Sants, ook al zo'n enorm station! Eerst hebben we de tassen in een kluis gestopt en een hapje koude maceroni.....gegeten op het station.
Hierna zijn we de stad in gegaan, we dachten wel eventjes naar het centrum te lopen, maar dat viel toch vies tegen! Binnen een half uur moesten we al de weg vragen omdat we een niet heel erg gedetaileerde kaart hadden. Na een goede kaart te hebben gekocht zijn we naar het dichtsbijzijnde metrostation gelopen vanwaar een metro naar het centrum ging. Barcelona was een prachtige stad met veel grote sierlijke gebouwen. Vooral bij het water was het mooi. Als laatste hebben we de Segrada Familia een bezoekje gebracht. Aan deze enorme kathedraal wordt nog steeds volop gebouwd, maar wat er al af is, is wel heel erg mooi! Vandaar ging een metro naar Barcelona Sants.
Vanaf daar hebben we om 19.25 de trein naar Cubelles genomen. Tenminste dat dachten we. Er bleken twee treinen te gaan naar Sint Vincenc de Calders, via een Zuid- en een Noordroute. We moesten de Zuidroute hebben, maar natuurlijk hadden we de Noordelijke... Niks aan de hand want in Sint Vincenc de Calders hebben we de trein terug gepakt, via de Zuidroute en zo kwamen we in Cubelles aan. We hadden ook hier geen kaartje, maar een aardige man van een benzinestation kon ons de weg vertellen naar de Camping. Toen we bij de camping aan kwamen bleek dit een andere te zijn dan degene waarvoor we hadden gereserveerd! Omdat ze plek hadden zijn we hier maar gebleven.
De weersvooruitzichten waren slecht in Barcelona, dus de tent zou hier maar een nachtje staan. Naast ons stond een aardige Italiaan met z'n camper die ons nog een drankje aanbood.
7 Juli, Fietsen
7 Juli.
We wilden eerst naar Salamanca, maar omdat de bus al om 08uur vanaf Aquaducto vertrekt, en we daar nooit om 8 uur met de eerste bus kunnen zijn besloten we maar om te gaan wandelen. We keken op de tijdtabel van de treinen en kwamen erachter dat de eerstvolgende trein al over 10 minuten zou gaan, dat zouden we ook nooit redden. Wat nu, want de treinen reden elke twee uur.... Je kon fietsen huren op de camping, alleen was er maar één goede fiets waarvan alle banden hard waren, een aardige man heeft vervolgens een half uur allemaal banden geprobeerd en opgepompt tot er eentje het deed.
We wilden naar de bergen fietsen, maar we hadden geen kaart. Maarja die bergen zij zo groot, dat kan niet missen, dus zijn we er heen gefietst. Op een gegeven moment kwamen we aan in het stadje San Ildefonso, waar we eventjes wat hebben gedronken. Toen weer verder naar de bergen, op een gegeven moment kwamen we op een weggetje die zo stijl was dat je bijna rechtop fietste voor mijn gevoel. Toch zijn we erop gekomen, niet helemaal fietsend maarja... Het was inmiddels rond de klok van drie en het had geen zin om nog verder de berg op te gaan, ook omdat er een hek tussen ons en de berg stond.
Terug in het stadje hebben we een Pizza Tonno gegeten en wat gedronken, waarna we klaar waren voor de terugtocht, die gek genoeg in een half uurte gedaan was. Terwijl we er op de heenweg ruim een uur over deden. En we reden geen eens meer naar beneden...wat zat er in die Pizza..hmmmm.....
Op de camping zijn we snel het zwembad in gesprongen. Hierna hebben we de bus naar Aquaducto genomen waar ik nu zit in een Internetcafé.
Na twee uur internetten lagen we rond 12en in bed.
Tot zover
Groetjes Hugo!!
6 Juli, Segovia
6 Juli.
De nacht was heel erg warm, ik had het gevoel alsof het nogeteeds 30 graden was buiten. Ondanks dat heb ik lekker geslapen. We wilden vandaag de hogesnelheidstrein van Segovia naar Madrid reserveren, die er maar 30 minuten over doet, inplaats van 1uur en 50 minuten voor de stoptrein. Eerst zijn we naar Aquaducto gegaan, een Aquaduct die midden boven het stadje Segovia uittorend. Hierna zijn we opzoek gegaan naar een Internetcafé, die we wel vonden, die alleen dicht was. Het stadje zelf was prachtig, en nog best groot ook! Er is een grote Gotische kathedraal en ook hier staan weer veel bomen, vooral oude grotre platanen. Vervolgens hebben we bus 11 genomen, die naar het hogesnelheidsstation gaat. Hier hebben we onze plekken gereserveerd in de AVE (Alta Velocidad Española) naar Madrid. Terug op de camping hebben we nog wat gezommen, waarna we wat Spagetti met pastasaus hebben gekookt. Precies toen we klaar waren was het gas op. Het aansluiten van een nieuwe ging helaas verkeerdm dus die hebben we weg moeten gooien... Weer vroeg naar bed!