hvondelen.reismee.nl

9 Juli, reis naar Narbonne

Omdat we erg moe waren van de vorige dag besloten we lekker uit te slapen tot een uurtje of elf. Na gedouchet te hebben onder 1 enkele straal hebben we alles ingepakt. Om 13:30 hadden we de trein naar Barcelona Sants, waar we om ongeveer 14:05 aankwamen. Om 15:16 ging er een stoptrein naar Cerbere, het Frans-Spaanse grensstation. In de tussentijd hebben we nog wat gedronken in ARS, een soort van afhaalrestaurant op het station. Inmiddels regende het behoorlijk door buiten, we zaten eerste rangs!

De trein zat erg vol, en in de stationnetjes na Barcelona Sants kwamen er alleenmaar meer mensen bij! Aangezien de rugzakken net niet in de bagagerekken boven het raam paste stonden ze gigantisch in de weg. Tot ergernis van een paar Spanjaarden die er zelf geen eens last van hadden omdat ze wel een zitplek hadden. Op een gegeven moment zei ik tegen een man die toch wel heel erg irritand werd en driftig zat te gebaren, dat hij het zelf maar moest proberen. Hij knikte ja, maar deed nee...

Ondertussen passeerde we de Tour de France. Mensen die de Tour hebben gekeken hebben ons treintje zien rijden bij een grote blauwe HSL brug! Vooral het laatste deel bij Portbou en Cerbere was prachtig. Hier komen de Pyreneeen en de zee samen, wat een mooie uitzichten en veel tunnels opleverd. Om precies 18:00 kwamen we aan in Cerbere, waar een aansluitende trein om 18:23 vertrok. Wat me opviel was het grote aantal goederentreinen die hier aankwamen en vertrokken, en vooral het enorme tegen de bergen doodlopende emplacement dat helemaal vol stond.

Om 18:23 vertrok ons stoptreintje naar Narbonne. Dit boemeltje van twee wagons had heerlijke zachte stoelen die je in een Nederlandse intercity geen eens meer aantreft! Om 19:48 arriveerde we in Narbonne en hier besloten we ook een slaapplek te zoeken. Toen we het station uitliepen zagen we een hotel aan de overkant van de straat, waar we meteen in konden checken. Hierna hebben we een heerlijke pizza gegeten, ook tegenover het station, maar dan een straat naast het hotel. Nu konden we heerlijk in een echt bed gaan slapen.