hvondelen.reismee.nl

24 juli, Reis naar Split

Na een slopende treinreis en minimale slaap kwamen we aan in Zagreb. Het weer was dreigend en al snel begon het ook hier te plenzen! Heel erg hard, gelukkig hadden we toen het wandelingetje door de stad al gehad, ook hadden we ons middageten en ontbijt al gekocht. De stad was op een plein met mooie gebouwen en een mooie kerk niet zo bijzonder.

We kwamen aan om 9uur en om 11uur ging de IC naar split. Deze trein stond er al wat langer dus we konden alvast gaan zitten. De trein zat bomvol en had maar twee wagons, het was er wel lekker koel binnen. Onze plekken waren jammer genoeg niet erg ideaal, bij een stukje waar niet veel raam was. Zo'n plekje tussen twee ramen in, maar als je bij het raam zat kon je nog wel redelijk goed kijken. Het eerste deel van de rit was niet zo bijzonder, de wolken wel, die waren prachtig! En heel erg raar ook.

Langzaam reden we de bergen in en werd het een prachtige rit met veel scherpe bochten, na elke bocht weer een ander uitzicht. Langzaam aan werd het landschap ook droger en zag je dat het daar vaak erg warm was. Om 17.20 kwamen we met een half uurtje vertraging aan in Split, 1 van de mooiste treinreizen die je kunt doen denk ik. Al een half uur van te voren zie je de stad liggen als je de bergen uit rijdt met de trein.

Bij aankomst kregen we al allerlei aanbiedingen van kamers die veels te duur waren, maar we hebben er wel 1 gevonden. We kunnen niet koken of wassen, wat wel jammer is. Maar het is naast het station en dichtbij de stad en het strand. We hebben ook nog 5 euro van de prijs af kunnen halen :-) In de avond hebben we nog wat muesli gegeten en muziek geluisterd, die mensen aan het spelen waren op een podium.

Maar nachtrust hadden we wel nodig, dus die hebben we ook maar genomen vanaf 11 uur.

Mieke

Hey jongens,

Wederom mooie verhalen! Ik hoop dat jullie al weer een beetje uitgerust zijn en lekker kunnen genieten van de omgeving. Ik zag dat jullie vlak bij het strand zitten en dat het mooi weer is dus wellicht kunnen jullie ook een dagje (s) naar het strand dat schijnt idd wel mooi te zijn! Hier is het slecht weer (NH) weet niet hoe het bij pappa en mamma is maar het is fris hier (18C) en het waait en regent af en toe dus ik ben wel jaloers op jullie!;)
Tot snel en veel liefs
Mieke

Tineke

Hoi Hugo en Joost! Fijn om jullie verhalen te lezen, was er een echte Dracula in het kasteel? We waren een paar dagen achter. Inmiddels zijn jullie in Split aangekomen, met een nacht zonder te slapen, hoe was dat? Ik ben verrast dat de hostels in Split zo duur zijn! Het klinkt gezellig die muziek buiten en het strand dichtbij, misschien een aanleiding om wat langer te blijven? Hoe is het met jullie schoenen, houden die het nog? Hier regent het inmiddels vandaag is het 17 graden. Morgen nog een dagje warm, erna wisselvallig. Het bevalt ons goed hier, rust, gezelligheid en dat is wel zo fijn. Warme knuf van mam Tineke en van pap Frans.

Hugo

Hoi ouders en Mieke!

Met onze schoenen gaat het goed hoor! Alleen kunnen we geen was doen dus ik heb al een paar dagen hetzelfde aan, net als Joost...maar we hopen snel te kunnen wassen. Morgenavond hebben we een slaaptrein naar Zagreb geboekt, vandaar naar Ljubljana en Slovenie bekijken.
Het weer is hier goed, de zee heel erg helder, je kunt met gemak 5 meter diep kijken, prachtig zwemmen. Maar het is erg duur, anders waren we nog wel wat langer gebleven!

Groetjes!