hvondelen.reismee.nl

21 juli, Reis naar Praag

Om elf uur kwamen we aan in Boedapest, onderweg had onze slaaptrein EN472 een vertraging van ruim 130 minuten opgelopen. Dat maakte allemaal niets uit, want zo konden we na een vermoeiende dag lekker uitslapen. In Boedapest hebben we eerst wat eten en gekocht, toen kon het wachten beginnen want de trein naar Praag ging om 13.21. We hebben de tassen op het perron neergelegd en zoals zovaak als bankje gebruikt. Gelukkig kwam er op een gegeven moment wel een bankje vrij om op te zitten.

De trein kwam al om 12.50 binnen, dus we konden rustig een plekje zoeken. In grote tegenstelling tot het vorige land vertrok deze trein wel precies op tijd. Het eerste stukje van de reis was mooi langs de Donau en de heuvels en kastelen eromheen. De trein ging via Bratislava waardoor ik er ook is overdag doorheen kwam en iets van het land kon zien, niet zo bijzonder. Af en toe wat heuvels en verder een glooiend landschap vol graan en vooral zonnebloemen. Na de hoofdstad kwam de grensplaats Kuty waarna we Tsjechie in reden. Hier was de rit vanaf Brno prachtig, veel hoge heuvels, bossen dorpjes en riviertjes. Jammer genoeg kon er geen een raam open en was er moderne airco in de trein (wat niet jammer was) waardoor ik niet even uit het raam kon hangen. Vanaf Brno ging het snel en we waren optijd in Praag.

De zoektocht naar een Toeristen infobalie was lastig, maar hij was er wel. Hier hadden ze een hostel voor ons. Deze was op een klein half uurtje lopen van het Hlavni Nadrazi (hoofdstation). Na een douche en een verfrissend wandelingetje door de straten zijn we maar snel gaan slapen.