hvondelen.reismee.nl

19 juli, Kasteel Bran

Vandaag zouden we oorspronkelijk gaan wandelen in de bergen rond Busteni, zo'n 40 kilometer verderop. De wekker ging om 7uur omdat we om 8.20 de trein zouden hebben, echter werden we pas rond een uur of tien wakker. Hierdoor hebben we maar besloten om naar Bran te gaan, daar licht het beroemde Dracula kasteel van Roemenie. Er zijn er eigenlijk twee, maar deze is het beste te bereiken.

Vanaf het centrum ging er een bus naar een busstation waar we moesten overstappen op een andere grotere bus die ons naar Bran zou brengen. Het was nog steeds erg warm, zo ook in de bus. De rit was ongeveer 45 minuutjes en ook weer erg mooi, de muziek niet. Deze bestond uit een soort Roemeense slager-achtige muziek... In deze bus zaten ook twee Nederlandse meisjes uit Rotterdam, meer Hollanse invloed in Roemenie dus :-)

Bij aankomst liepen we eerst de verkeerde kant op, maar na wat meters terug gelopen te hebben vonden we een touristisch centrumpje waar allerlei houten kraampjes stonden. Bij een soort houten poort die ze in de stijl van het kasteel probeerden te maken kochten we een toegangskaartje. Het kasteel lang prachtig bovenop een berg, na een stijle wandeling kon je na een controle naar binnen. Het kasteel was opvallend helemaal wit vanbinnen, de vloer en houte steunbalken waren niet wit maar bruin. Verder zag je veel oude kachels en ander oer-oud meubilair. Na ongeveer 30 minuutjes waren we het kasteel wel weer door.

Zo groot was het namelijk niet, op het binnenpleintje stonden zo'n tien Nederlanders mijn vakantiegevoel een beetje te verstoren, daar zijn we maar snel langs gelopen :-D Na de wandeling naar beneden had je links een mooie grote vijfer waarlangs we hebben gegeten, er zwommen ook heel wat gras-karpers die ook mee mochten eten.

De reis terug ging met een mercedes-sprinter busje, wij zaten samen met de twee Nederlandse meisjes helemaal achterin op een soort houten plank omdat er geen plek meer was. We raakten wat in gesprek en zo zijn we samen naar het centrum van Brasov gegaan, hier gingen wij weer een andere kant op om wat te eten. Dat ging deze keer voor de verandering bij een pizzaria, die wel heel erg goedkoop was. (9.50 Lei, 2,3 euro) voor een goed maal. Hierna zijn we naar huis gegaan en wat in gesprek geraakt met de bewoners. In de avond begon het nog ontzettend hard te onweren en te regenen. De weg naast het huis veranderde in een kolkend riviertje en de bliksem sloeg drie keer 50 meter verderop in. 1 keer zelfs in de vorm van een bol aan de overkant..!

Met weer wat volven en berengejank op de achtergrond gingen we slapen.