hvondelen.reismee.nl

18 Juli Brasov

Na een heerlijke nacht slapen in een heerlijk bed stonden we rond een uur of tien op. We hadden voor vandaag geen concrete plannen om iets te gaan bezoeken, gewoon een beetje de stad bekijken en wat rondlopen.

Dat hebben we dan ook gedaan, het is een prachtge stad met een super gezellig centrum waaronder een lange winkelstraat en een mooi pleintje. Onze kamer zit op een steenworp afstand daarvan, dus we hebben alles binnen handbereik.

We zijn we na een wandelingetje door de stad richting de bergen gelopen. Als je de stadsmuur passeert loop je het bos al in, waar je aan de voet van een redelijk hoge berg bent. Er is een kabelbaan naar boven waarmee je binnen twee/drie minuten in een bakje naar boven word gebracht, de prijs is 8 Lei voor naar boven of naar beneden (2 euro). En ook hier heb je Nederlanders! Deze zaten in dezelfde kabelbaan als wij, twee dames en een engelse jongen. Toen we boven kwamen was daar eerst een restaurantje van beton waarvandaan je geen uitzicht had, een beetje raar voor zo'n plek maargoed. Na vijf minuutjes lopen kwam je bij een paar enorme letters waar op z'n 'hollywoods' BRASOV staat geschreven, deze zijn van kilometers afstand al te zien. Vanaf hier kon je ook kilometers ver kijken en had je een mooi uitzicht over de stad.

Je kon alles ook te voet doen, dus dat hebben we naar beneden gedaan, het was geen zware wandeling want het ging zigzaggend naar beneden. Ook hier kwamen we de Nederlanders natuurlijk weer voor de 5de keer tegen. Beneden hebben we nog een paar keer de binnenstad afgelopen opzoek naar een kroeg met de Tour, helaas niet gevonden. Ik was ook opzoek naar een tas met een rits, die van mij heeft het begeven. Als laatste wilde ik nog een korte broek maar ook die heb ik niet naar mijn smaak gevonden, we weten nu wel hoe de stad eruit ziet :-)

In de avond hebben we bij de mac gegeten, omdat we in het huisje niet kunnen koken, dit was uiteraard zoals alles voor bijna niets :-) In de stad was ook een indianen bandje aan het spelen waar veel mensen bij stonden te kijken, dat maakte het wel gezellig. Rond zevenen zijn we naar het huisje gelopen en hebben we nog wat gekletst met de bewoners die allebei bij de Roemeense spoorwegen hebben gewerkt. Net zoals de avond ervoor hoorden we weer een hard gebrul uit het bos komen, wieweet wel een beer...want ik had nog nooit zoiets gehoord. Soms hoor je in de verte ook hoog gejank wat me aan wolven doet denken, we zitten heel dicht bij het bos, maar wel op de 2de verdieping geukkig! Volgens de bewoners komen de wolven wel is tot in de tuin van het gebouw...

Tineke

Hoi Hugo en Joost. Fijn om het nieuwe verhaal te lezen, zo blijven we jullie per weblog volgen. Volgens jullie verhaal is Brasov een mooie, niet te grote stad. Gelukkig zitten jullie voor wat de wolven betreft op de 2e verdieping en is het zomer! Leuk alle mensen die jullie tegen komen, vooral voor Hugo de treinkenner. Wij hier bij Varsel fietsen iedere dag en rusten lekker uit. Frans zit nu de rit naar Pau te kijken van de Tour.