hvondelen.reismee.nl

16 juli, Boedapest

Het was erg warm vannacht dus slapen ging bij ons alebei erg moeizaam, maar we moesten om 10 uur uitgecheckt zijn dus echt uitslapen zat er niet in. Om negen uur ging de wekkerdus na een douche en te hebben ingepakt stonden we weer buiten. Onze spullen konden wel in een bagageruimte geplaatst worden.

We hadden gisteren al heel wat gezien van de stad dus echt een doel hadden we vandaag niet. We zijn vooral van park naar park gegaan om onder de bomen te schuilen voor de hitte. Ook zijn we een paar uur opzoek geweest naar een internetcafe, die zijn altijd moeilijk te vinden.....TOT je er 1 hebt gevonden en na een bezoekje weer buiten staat,dan zie je opeens de 1 na de ander.

Omdat we het park wel weer hadden gezien zijn we met de tram langs de donau gereden, deze tram hadden we al tigkeren genomen omdat lopen wel erg ver was. We zagen niemand ooit een kaartje afstempelen (mogelijkheid was er wel), en er was nergens een mogelijkheid om een kaartje te kopen dus wellicht was het gratis. Een halte later stapte er twee meisjes in die er niet Hongaars uitzagen. Weer een halte later stond er opeens iemand met een wit hemd voor onze neus met het logo van de trammaatschappij erop, hij wilde een kaartje zien. De twee meisjes die uit Engeland bleken te komen begonnen een verhaal op te hangen dat ze niet wisten waar je een kaartje kon kopen, wat wel echt waar was. Ik stond op en vroeg de man dan ook of ik een kaartje bij hem kon kopen, dat kon niet, we konden wel een boete betalen..... Bij de volgende halte moesten we er alle vier uit, en daar ging de discussie dan ook verder. Wij wisten totaal niet waar je een kaartje kon kopen,en ik wilde dat wel ter plekke doen bij de beste man, maar dat vond hij geen goed plan. De twee meisjes begonnen overstuur te raken toen de man begon over een boete van 16.000 Forint (58 Euro), als je die niet meteen kon betalen werd je ingerekend en moest je 45.000 Forint (160Euro) betalen. Ik bleef maar doorhameren dat er echt geen mogelijkheid was om ergens een kaartje te kopen en dat mensen tegen ons hadden gezegt dat dat in de tram kon. Maar de man (1 van de vijf om ons heen) wilde 16.000 contant zien, of dat ik naar de bank zou gaan. De twee Engelsen begonnen nu tranen te krijgen, en dat leek de man wel te raken, maar hij geloofde niet dat we geen geld hadden omdat we helemaal hierheen zijn komen reizen, wel begrijpelijk. Maar opeens maakte de man een wuifgebaar en hij stapte in de tram, wij liepen met z'n vieren weg en de tram reed verder.

Na even kennis gemaakt te hebben met de 17 en 19 jaar oude meisjes bleek dat zij ook alles bij elkaar hadden gelogen om onder die boete uit te komen. Ook dat huilen was deels nep, want ze waren wel geschrokken. Het enige wat we allemaal wel meenden was dat je nergens een kaartje kon kopen, en we weten nu nog steeds niet waar....Na een wandeling door de stad gingen we beiden weer een andere kant op. Hebben we TOCH nog wat meegemaakt vandaag :-)

Onze slaaptrein naar Brasov (Roemenie) zou om 19.13 gaan en het was inmiddels 17.00. Na wat eten ingeslagen te hebben en de tassen te hebben gepakt zijn we met de metro (met kaartje!) naar Keleti-Pu gereden. Daar hebben we ons avond eten, dat vandaag bestond uit kwartk+musli. De trein was optijd weg, maar liep wel veel vertraging op onderweg in Hongarije, maar dat maakte niet zoveel uit omdat het best gezellig was met twee Zweedse gasten die naar Boekarest gingen.