hvondelen.reismee.nl

14 Juli, Warschau

Deze morgen stonden we ongeveer om tien uur op, niet al te vroeg, maar ook niet al te laat. Eerst moesten we een winkel vinden met brood, en dat bleek best lastig te zijn. Na ongeveer een kwartiertje zoeken vonden we in een steeg een bakkertje waar we wat konden kopen.

Het was niet heel moeilijk om de weg te vinden in Warschau. Het Hostel lag aan een hele lange brede weg die rechtstreeks naar het station en de wolkenkrabber leidde. We wilden als eerste een kijkje nemen in het Palac Kulturi i Nauki. Ofwel: het paleis van cultuur en Wetenschap.http://nl.wikipedia.org/wiki/Paleis_van_Cultuur_en_WetenschapVanaf hier had je een geweldig uitzicht over de stad, en konden we ook zien waar we nog meer allemaal heen wilden gaan.We hadden ook niet verwacht dat de stad zo groot zou zijn, want zo ver als je kon kijken zag je huizen en andere gebouwen. Om het gebouw op te kunnen moest je 15 zloty per persoon betalen, omgerekend drie euro....dus dat kon er wel vanaf :-)

Vanaf dit gebouw zagen we ook ongeveer waar het oude centrum was, dat was wel ver om te lopen. De metro was daarom wel erg handig, na twee haltes en vijf minuutjes lopen kwamen we bij het oude centrum terecht. Dit centrum werd afgebakend door een enorme muur met een vermoedelijk oude slotgracht eromheen, waar geen water meer in stond maar een pad doorheen liep. Al vrijwel meteen was het heel erg gezellig, het drukke en grote warschau was opeens een gezellig pittoresk dorpje geworden. Na 100 meten lopen kwamen we aan bij een gezellig pleintje waar we wat hebben gedronken. De foto's zullen het wel laten zien!

Na ongeveer 10 minuutjes lopen kwamen we bij een groot park, wat ook de grens was van het oude stadshart. In 1 dag of een middag kan je Warschau dus al helemaal zien. We besloten om naar het station te lopen en daar de tram naar het Hostel te pakken. De trein naar Boedapest hadden we in de ochtend al gereserveerd, die ging om 21.10, inmiddels was het vier uur dus we hadden nog tijd zat. In het Hostel hebben we wat gekookt, hierna zijn we met alle spullen weer naar het station gelopen.

Ik wilde zelf nog wel wat fotograferen op het station, maar in het enorme ondergrondse betonnen Centralna is dat niet echt mooi. Er gingen heel veel treinen naar Warszawa Zachodinia, het Weststation, waar het wel mooier was. Na twee uurtjes daar te zijn geweest hebben we de trein weer terug gepakt waardoor we rond half negen weer op Centralna waren. De trein naar Boedapest kwam iets te laat aan, maar dat maakte niets uit gezien het comfort van de wagon waarin we sliepen, heerlijk! Alle ramen konden open, dus met een frisse wind reden we de avond tegemoet. Om ongeveer twaalf uur gingen we proberen te slapen, alleen was het wel erg warm omdat de airco niet kouder dan 20 graden kon....