hvondelen.reismee.nl

13 Juli, Reis naar Warschau

Gisteren zou onze reis eigenlijk al beginnen, we hadden een reservering voor de EN447. De nachttrein die ons van Amsterdam centraal naar Warschau zou brengen. Echter werd deze op het laatste moment ivm noodweer opgeheven. Na uren lang wachten hebben we een nieuwe trein geboekt, deze ging overdag. Omdat de datum al op onze ticktets stond was dat de beste optie.

Om 04.45 ging de wekker, na een korte douche en een ontbijtje vertrokken we om 05.30 van huis met de auto. Door de speciale dienstregeling die de NS had ingevoerd ivm het WK-feest in Amsterdam ging de eerste trein pas een uur later om half zeven. Twintig minuten later waren we al op station Amsterdam Sloterdijk, lekker optijd, want de trein naar Amersfoort ging pas om 06.15. Deze was vijf minuutjes te laat, in Amsterdam moesten we opeens overstappen, terwijl het normaal een rechtstreekse trein is. Gelukkig wachtte deze wel op ons. In Amersfoort stapten we over op de IC naar Hengelo, waar we een half uur hadden ingepland voor de overstap naar de Internationale richting Berlijn.

Bij het binnenrijden van Hengelo werden we onaangenaam verrast door een stem die ons vertelde dat er een storing was tussen Hengelo en Oldenzaal! Twee service medewerkers vertelde ons dat er vervangende bussen vertrokken rond de tijd dat de IC normaal zou vertrekken. Gelukkig hadden we een half uurtje speling zodat we alvast in de bus konden gaan zitten, en deze vertrok inderdaad optijd, rond 08.55. Toen we bijna in Bad Bentheim waren kreeg ik een sms dat de Intercity optijd was vertrokken aldaar...dat betekende dat we misschien wel twee uur moesten wachten op de volgende. En inderdaad, onze Intercity was al weg! Gelukkig stond er nog een stoptrein naar Bielefeld die we tot Osnabruck konden nemen. Hier namen we de RE (soort sneltrein) naar Hannover Hbf, in Hannover hadden we een half uurtje tot er een ICE kwam die ons naar Berlijn Hbf bracht. Het scheelde maar tien minuutjes met het normale schema als we in Bentheim hadden gewacht, maar we waren tenminste onderweg. Deze ICE bracht ons met snelheden van 180 tot 250 km/h naar de Hoofdstad, het duurde iets minder dan twee uur, maar van mij had het wel wat langer mogen duren. Een heerlijke trein!

In Berlijn hebben we even kunnen eten, we hadden hier ruim een uur. We hebben ook nog wat ingeslagen voor in de avond. De trein naar Warschau zou om 16.29 vertrekken, alleen werd dat twintig minuten later omdat de ICE uit Munchen reizigers bij zich had die een overstap hadden naar Warschau. Dan kunnen ze besluiten om te wachten, dit gebeurde dan ook. We zaten in een coupe van zes, de stoelen waren niet alles en het was erg warm. Gelukkig gingen na loop van tijd de mensen uit Munchen onze coupe uit, waardoor we meer ruimte hadden. Vanaf dat moment hadden we ook allebei een plekje bij het raam, wat wel wat lekkerder reizen is vind ik.

Inmiddels hadden we bij Frankfurt Oder een vertraging van 30 minuten. Heel erg was dat niet want we zaten wel lekker, alleen waren we wel heel erg uitgeput door al die overstappen. Toen we op de kaart keken kwamen we tot de conclusie dat Polen wel een heel erg groot land is, groter dan ik had gedacht. Zeker als je je bedenkt dat vier en een half uur reizen is en je dan pas op twee derde bent. De zonsondergang was wel prachtig om te zien, knal en knal rood. Om 22.40 kwamen we dan eindelijk aan op Warszawa Centralna, wat een beton en wat lelijk.

Omdat het station ondergronds is en je allerlei hangen door moest was het moeilijk orienteren toen we buiten stonden. We liepen eerst dan ook totaal de verkeerde kant op....Opvallend was wel het uitzicht wat er is als je het station bij nacht uit loopt. Allemaal lichtgevende reclame-borden, hoge wolkenkrabbers en een indukwekkende toren pal voor het station. Iets wat ik totaal niet had verwacht. Na de weg gevraagd te hebben bij twee Politiemensen zijn we te voet naar het Hostel gelopen, een prettige wandeling was het niet gezien 1 op de 2 mensen daar blijkbaar in de avond dronken over straat loopt...

Na een half uurtje lopen en zoeken waren we er. De kamer zag er goed uit, een stapelbed en een gewoon bed. Een slaapplek was al bezet door een Australiesche jongen die tot zaterdag zou blijven. We waren allebei behoorlijk moe, maar het was ook nog heel erg warm, maar we zijn toch maar gaan slapen.

Joost

Ik yelf vond de bedden niet erg lekker, je voelde namelijk de veringen uit het bed steken. De nacht was inderdaat erg warm, maar toch heb ik een paar uurtjes kunnen slapen.